Проміжний звіт про результати виконання наукової теми «Психолого-педагогічний супровід особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів в умовах реалізації нових освітніх стандартів»

Проміжний звіт про результати виконання наукової теми кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти «Психолого-педагогічний супровід особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів в умовах реалізації нових освітніх стандартів»25 вересня 2025 року
Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

 

 

25 вересня 2025 року на засіданні Вченої ради Київського столичного університету імені Бориса Грінченка затверджено проміжний звіт про виконання наукової теми кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти «Психолого-педагогічний супровід особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів в умовах реалізації нових освітніх стандартів» (реєстраційний номер: 0121U114224; термін виконання: 11.2021–11.2026 рр.).

Проміжні результати дослідження за період з 11.2021 по 09.2025 рр. представила науковий керівник теми – Іванюк Ганна Іванівна, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри освітології та психолого-педагогічних наук.

Мета дослідження – на основі цілісного студіювання провідних теорій і концепцій, українських і світових освітніх практик обґрунтувати етапи та компоненти особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів в умовах реалізації нових освітніх стандартів та розробити дієве змістово-технологічне забезпечення його психолого-педагогічного супроводу.

Звіт про проміжні результати дослідження подано відповідно до розв’язаних завдань аналітико-констатувального, теоретико-моделювального, формувально-впроваджувального етапів.

На теоретичному рівні: обґрунтовано концепцію наукового пошуку, що ґрунтується на людинотвірних стратегіях освіти (антропологічній, компетентнісній, ціннісній, особистісно-професійній) та методологічних підходах: синергетичному, компетентнісному, антропологічному, аксіологічному, системному. Виокремлені критерії (компетентнісний, динамічний, інтраперсональний) та індикатори (когнітивний, діяльнісний, процесуальний, ціннісний) дали змогу здійснити дослідження на емпіричному рівні.

Уточнено визначення базового поняття: «психолого-педагогічний супровід особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів», що розглядається як доцільно організоване психолого-педагогічне забезпечення суб’єктності здобувачів вищої освіти, їхнього особистісного та професійного розвитку в контексті виконання трудових функцій, що ґрунтуються на компетентностях, зазначених у професійних стандартах.

Обґрунтовано тенденції психолого-педагогічного супроводу особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів умовах реалізації нових освітніх стандартів, сутність яких полягає в домінуванні в здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти професійної мотивації; незрілості розуміння значення емоційного інтелекту для особистісної професіоналізації; позитивного сприйняття цифрових технологій і технологій активного навчання та відсутністю досвіду та готовності до їх застосування в освітньому процесі. Виокремлені та обґрунтовані етапи психолого-педагогічного супроводу – мотиваційно-пізнавальний (1-й рік навчання); конструктивно-діяльнісний (2-й рік навчання); рефлексійно-прогностичний (3-й рік навчання); ціннісно-ідентифікаційний (4-й рік навчання), які синхронізовано з компоненти психолого-педагогічного супроводу – ціннісно-світоглядним, процесуально-діяльнісним, рефлексійно-ресурсним.

На емпіричному рівні. За результатами онлайнового опитування (грудень 2021 – січень 2022) з’ясовано домінування професійних і суспільних пріоритетів здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Результати опитування вчителів початкових класів і вихователів ЗДО суттєво не відрізняються від здобувачів вищої освіти щодо мотивації до професійної діяльності, зокрема йдеться про любов до дітей, бажання навчати інших, оволодіння професійними компетентностями. Загальна вибірка становила 322 особи з трьох університетів України.

Узагальнення результатів опитування дало змогу виокремити актуальні запити майбутніх бакалаврів з початкової та дошкільної освіти: 30% опитаних віддали перевагу володінню сучасними технологіями та наскрізними вміннями; 25% респондентів виявили готовність до виконання професійних функції в умовах кризових явищ та невизначених змін. Цей показник очевидно підсили відповіді педагогів-практиків. Однак у відповідях цієї групи респондентів переважають запити щодо володіння технологіями особистісної підтримки учнів/учениць. 25% – пріоритетом визнали цілісність зовнішнього та внутрішнього світу особистості (сумлінність, готовність до нового досвіду, емоційна стійкість, дружелюбність, екстраверсія).

Розроблено Програму психолого-педагогічного супроводу особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів. Мета програми полягає в забезпеченні психолого-педагогічного супроводу особистісного і професійного розвитку майбутніх педагогів у контексті виконання ними трудових функцій. Структура Програми містить змістово-технологічні блоки, що відповідають завданням кожного етапу особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів за спеціальностями: А2 «Дошкільна освіта», А3 «Початкова освіта».

Удосконалено змістово-технологічне забезпечення Програми психолого-педагогічного супроводу особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів. Запропоновано зміст низки оновлених РПНД інтегрованих курсів з основної частини навчального плану (Людинознавство, Педагогіка, Психологія), РПНД, що забезпечують формування загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей, програм навчальних практик, РПНД для вибору з каталогу курсів, сертифіковані ЕНК дисциплін з основної частини навчального плану та дисциплін з вибіркового блоку; розроблено та запропоновано до впровадження тренінг професійної самоефективності; ЕНК «Особистісний та професійний розвиток майбутніх педагогів».

Апробація експериментальних навчальних матеріалів здійснюється на базі Центру самопізнання та саморозвитку. Так, для студентів 1-року навчання проводяться адаптаційні тренінги; для студентів 2 року навчання – тренінг особистісно-професійного становлення, рефлексійні зустрічі, педагогічні майстерки («Перші кроки у професії»); для студентів 3, 4 року навчання – тренінг професійної самоефективності, зустрічі з експертами у галузі освіти, міждисциплінарні проєкти (для студентів 1, 2, 3 року навчання).

Результати співставного аналізу вхідного і проміжного опитування засвідчують позитивну динаміку показників щодо особистісно-ціннісних сенсів педагогічної діяльності в умовах воєнного часу, готовності реагувати на виклики та безпекові загрози (35,5%); готовності до психоемоційної підтримки учнів/учениць (27,5%); зросли показники щодо значущості ціннісних сенсів у діяльності педагога (37%). Разом з тим констатуємо незначне зменшення (2%) запитів щодо формування професійних компетентностей. Це можемо пояснити тим, що здобувачі 2, 3, 4 років навчання оволоділи ними, тому вважають себе готовими до професійної діяльності. Натомість 37% здобувачів виявили зацікавленість способами організації освітнього процесу в початковій школі умовах дистанційного та змішаного навчання; 45 % респондентів виявили важливими для професійного та особистісного зростання гнучкі вміння; 6% віддають перевагу ШІ для вирішення професійних завдань. Дієвість апробованої Програми психолого-педагогічного супроводу підтверджено результатами проміжного опитування, що засвідчують зростання запитів здобувачів на особистісно-цінні функціональні знання та вміння їх застосування у професійно-педагогічній діяльності.

Результати теоретичних та емпіричних розвідок (за темою дослідження) систематично оприлюднюються в наукових публікаціях різних рівнів. З-поміж наукових продуктів – статі, що індексуються у Web of Science та Scopus (15), статті у фахових виданнях України (категорія Б) – 42; розділи у монографіях (12), публікації у збірниках матеріалів науково-практичних конференцій (13), навчально-методичний посібник – 1. Підготовлено та подано 7 колективних та 4 індивідуальні грантові заявки. Результати дослідження оприлюднено на 34 науково-практичних конференціях різних рівнів. Авторське право засвідчено свідоцтвами про реєстрацію авторства на 9 наукових творів. Окремі аспекти з теми дослідження є предметом наукових розвідок двох здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти.

Перспективи подальшого дослідження:

  • здійснити корекцію змістово-технологічного забезпечення Програми психолого-педагогічного супроводу особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів відповідно до оновлених запитів студентів в умовах воєнного часу;
  • підготувати методичні рекомендації щодо впровадження Програми психолого-педагогічного супроводу особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів;
  • підготувати до видання колективну монографію за результатами виконання наукової теми;
  • провести круглий стіл за результатами дослідження з теми «Психолого-педагогічний супровід особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів в умовах воєнного часу та післявоєнного відновлення».
Ціль 04. Якісна освіта

Матеріали надано НМЦ досліджень, наукових проєктів та програм

Проміжний звіт про результати виконання нау...
Проміжний звіт про результати виконання нау...
Проміжний звіт про результати виконання нау...
Проміжний звіт про результати виконання нау...